سوالات درس اول مطالعات هشتم

مطالعات اجتماعی هشتم

سوالات درس به درس مطالعات هشتم



1 -تعاون یعنی چه؟ تعاون به زبان ساده یعنی همکاری و یاری رساندن به یکدیگر. 

2 -انسان ها در برابر چه چیزها و چه کسانی مسئول هستند؟ ما انسان ها در مقابل خداوند متعال،نسبت به خود،دیگران و محیطی که در آن زندگی می کنیم مسئول هستیم.

3 -چرا هیچ کس نمی تواند اعمال و رفتار و زندگی خود را از اجتماع جدا کند و نسبت به آنچه در جامعه می گذرد بی تفاوت باشد؟ از آنجایی که انسان هم موجودی اجتماعی و هم مسئول آفریده شده است، بنابراین هیچ کس نمی تواند اعمال و رفتار خود را از اجتماع جدا کند و بگوید من می خواهم زندگی آسوده ای داشته باشم. 

4 -قرآن کریم درباره تعاون چه فرموده است؟ در کارهای نیک و پرهیزگاری یکدیگر را یاری کنید و در گناه و ستمکاری همکاری نکنید.

 5 -حضرت علی)ع( در باره تعاون چه فرموده است؟ کسی که یک مشکل از مومنی رفع کند مانند کسی است که تمام عمرش را به عبادت سپری کرده است. 

6 -همکاری نکردن در گناه یعنی چه؟یعنی اینکه اگر کسی کار ناپسند یا گناهی انجام می دهد ما او را تشویق نکنیم یا طوری رفتار نکنیم که انگار با او موافق هستیم.

 7 -جلوه های تعاون را نام ببرید؟ اظهار دوستی و محبت، همدلی و خوشحال کردن یکدیگر، هدیه دادن، کوشش برای ایجاد صلح و آشتی میان انسان ها، عیادت از بیمار، قرض دادن، رفع مشکالت مردم و یاری رساندن به آنها در گرفتاری ها، مشارکت کردن برای رفع نیازهای مالی فقرا، امر به معروف و نهی از منکر و.....

 8 -سطوح تعاون را نام ببرید؟ خانواده و خویشاوندان،مدرسه،محله،شهر و روستا یا اعضای جامعه.

 9 -همکاری و همدلی در خانواده چه فوایدی دارد؟1 -همکاری و همدلی در خانواده باعث صمیمیت و محبت بیشتر بین اعضای خانواده می شود. 3 2 -با تقسیم وظایف و مسئولیت ها هر عضوی از خانواده احساس می کند که مفید است و همه کارهای خانه بر دوش یک نفر قرار نمی گیرد. 

10 -نمونه ای از جلوه های تعاون در محیط خانواده را نام ببرید؟ پیامبر اکرم و امامان بزرگوار با اعضای خانواده خود کمال همکاری را داشتند و در کارهایی مانند دوشیدن شیر چهارپایان،آسیاب کردن گندم و نظافت خانه، همکاری می کردند. 

11 -چند نمونه از جلوه های تعاون در مدرسه را نام ببرید؟ همکاری در نظافت کالس و مدرسه،کمک به هم کالسی هایی که در درس ضعیف هستند، همکاری در مراسم صبحگاهی و ... 

12 -همدلی و همکاری بین افرادی که در یک محله زندگی می کنند چه فوایدی دارد؟ عالوه بر ایجاد صمیمیت و همبستگی، موجب می شود که کارها بهتر پیش برود.

 13 -نمونه هایی از تعاون در سطح محله را نام ببرید؟ عیادت از همسایه بیمار،کمک و خوشامدگویی به همسایه جدیدی که به محله نقل مکان نموده، همکاری در نظافت و پاکیزگی محله و مراقبت از اموال عمومی و همکاری در جشن ها یا مراسم های مختلف.