سوالات درس دوم مطالعات هشتم 

درس دوم: تعاون

سوالات درس به درس مطالعات هشتم

2) نکته: تعاون تنها به خانه و مدرسه و محله محدود نمی شود.

 1 -انفاق چیست؟ افراد از طریق بخشش مال، علم، توانایی ها و وقت خود به کسانی که نیازمند هستند، یاری می رسانند، به این بخشش انفاق می گویند. 

2 -افراد نیکوکار و موسسات خیریه چه نقشی در همیاری اجتماعی دارند؟ گاهی افراد نیکوکار در قالب سازمان های مردم نهاد و موسسات خیریه به یاری نیازمندان یا حل برخی از مشکالت جامعه می پردازند. 

3 -برخی از موسسات خیریه و مردم نهاد را نام ببرید؟ انجمن حمایت از بیماران خاص،انجمن های نگهداری از معلولین و سالمندان،درمانگاه های خیریه،موسسات نگهداری و حمایت از ایتام و خیرین مدرسه ساز و کتابخانه ساز. 4

4 -وقف چیست؟ یکی دیگر از اقدامات بسیار خوب به منظور انفاق و تعاون در جامعه وقف است. 

5 -در روزگاران قدیم معموال چه بناهایی وقف می شدند؟ مدرسه علمیه،پل،کاروانسرا،آب انبار و حمام عمومی

 6 -موقوفات چیست؟ به اموال و دارایی هایی که وقف می شود موقوفات می گویند و کسی حق تصرف در آنها را ندارد یعنی تا ابد باید به همان صورت که واقف معین نموده است استفاده شود.

 7 -عالمت زیر نشانگر کدام سازمان است؟ سازمان اوقاف و امور خیریه 

8 -شرکت های تعاونی چگونه تشکیل می شوند؟ هرگاه گروهی از مردم برای رفع نیازهای معیشتی و شغلی خود دور هم جمع شوند و بر طبق قانون تعاونی ها در فعالیتی سرمایه گذاری و همکاری کنند و در سود و زیان آن شریک شوند،در واقع یک شرکت تعاونی تاسیس کرده اند و هریک از آنها را عضور شرکت تعاونی می نامند.

 9-شرکت های تعاونی چه ویژگی هایی دارند؟)4مورد( 1 -بر اساس قانون هر شرکت تعاونی حداقل با 7 عضو رسمیت پیدا می کند. 

2 -اعضا از بین خود هیئت مدیره ای را انتخاب می کنند. 3 -همه اعضای شرکت تعاونی در تصمیم گیری ها مشارکت می کنند و رای می دهند. 4 -در تعاونی همه افراد باهم برابر هستند یعنی هرکس با هر مقدار سرمایه عضو شود یک حق رای دارد. در حالی که در شرکت های غیر تعاونی هرکس سرمایه و سهامش بیشتر است قدرت بیشتری در تصمیم گیری ها دارد. 5 5 -در شرکت های تعاونی گروهی از افراد به طور داوطلبانه برای یک هدف مشترک تالش می کنند. 6-هدف شرکت های تعاونی معمولا حل مشکالات اقتصادی و ایجاد رفاه بهتر برای اعضای آن است. 

7 -منافعی که از همکاری و فعالیت گروهی حاصل می شود به طور برابر و یکسان بین همه اعضا توزیع می شود. 

10 -هدف شرکت های تعاونی چیست؟ حل مشکالت اقتصادی و ایجاد رفاه بهتر برای اعضای آن. د