سوالات درس سوم مطالعات هشتم 

درس سوم: ساختار و تشکیلات دولت

سوالات درس به درس مطالعات هشتم

 1 -حکومت کشور ما به وسیله کدام قوا و زیرنظر چه کسی اداره می شود؟ حکومت کشور ما جمهوری اسالمی است که به وسیله سه قوه مقننه،قضائیه و مجریه زیر نظر مقام رهبری اداره می شود. 

2 -قوه مجریه از چه کسانی تشکیل می شود؟ قوه مجریه همان دولت و سازمان های وابسته به دولت است.

 3 -ریاست قوه مجریه برعهده چه کسی است و چه مسئولیت هایی دارد؟ ریاست قوه مجریه بر عهده رئیس جمهور است که پس از مقام رهبری عالی ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و قوانین مصوب مجلس را برعهده دارد. نکته: رئیس جمهور پس از مقام رهبری عالی ترین مقام رسمی کشور است. 

4 -رئیس جمهور چگونه انتخاب می شود؟ رئیس جمهور برای مدت چهار سال با رای مستقیم مردم انتخاب می شود و تنها برای یک دوره چهار ساله دیگر به صورت متوالی، انتخاب مجدد او مانعی ندارد. 

5 -صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری را چه کسانی تایید می کنند؟ شورای نگهبان 

6 -چه کسانی می توانند در رای گیری شرکت کنند؟ در روز رای گیری همه کسانی که ایرانی و تبعه جمهوری اسالمی ایران هستند )حتی افرادی که در خارج از کشور زندگی می کنند( می توانند در انتخابات شرکت کنند و به فرد موردنظرشان رای بدهند. نکته: حداقل سن رای دهندگان 18 سال تعیین شده است. 6 

7 -منظور از تنفیذ حکم رئیس جمهور چیست؟ پس از آنکه رئیس جمهور با حداکثر آرای مردم انتخاب شد،برای شروع کار حکم وی توسط رهبر امضا و تنفیذ می شود. 

8 -مراسم تحلیف رئیس جمهور به چه منظوری صورت می گیرد؟ رئیس جمهور در مجلس شورای اسالمی با حضور نمایندگان مجلس و شورای نگهبان و رئیس قوه قضائیه در پیشگاه قرآن کریم سوگند یاد می کند که وظایف خود را به درستی انجام دهد. 

9 -رئیس جمهور و دولتی که تشکیل می دهد در برابر چه کسانی مسئول هستند؟ در برابر ملت ایران،رهبر و مجلس شورای اسالمی مسئول هستند و باید پاسخگو باشند.

10 -هیئت دولت از چه کسانی تشکیل می شود؟ از رئیس جمهور ، معاونان و وزیران. 

11 -تشکیل کابینه توسط رئیس جمهور را توضیح دهید؟ رئیس جمهور در شروع کار خود،وزیرانی را انتخاب و به مجلس معرفی می کند .هر وزیر در برابر نمایندگان ملت در مجلس، برنامه های خود را ارائه می دهد .سپس نمایندگان درباره صلاحیت او برای وزارت، اظهارنظر می کنند .سپس درباره هر وزیر رأی گیری می شود و در صورتی که اکثریت نمایندگان مجلس به وزیر رأی اعتماد بدهند، او می تواند به عنوان وزیر، کار خود را شروع کند. 

12 -منظور از وزارتخانه چیست؟ هر وزیر مسئول یک وزارتخانه است و ساختمانی که دفتر وزیر در آنجا قرار دارد، وزارتخانه نامیده می شود. نکته: مقر هیئت دولت و وزارتخانه ها در تهران پایتخت کشور است.