دانلود سوالات درس دوم مطالعات هفتم

مطالعات اجتماعی هفتم درس به درس

سوالات مطالعات هفتم درس دوم

سوالات درس 2 مطالعات هفتم در ادامه این متن 

1-    حقوق متقابل   چیست؟

حقوقی است که ما در روابطی که با  دیگران برقرار میکنیم دارای آن حقوق می شویم.


2- چرا حق و  مسئولیت به منزلهٔ دو کفه ترازو هستند که باید تعادل آنها حفظ شود با مثال توضیح دهید.


 برای مثال کودکان حق دارند در خانواده از محبت ومراقبت و خوراک و پوشاک مناسب بهره مند شوند و این امر برای پدر و مادر مسئولیت و تکلیفی ایجاد می کند تا ازکودکان مراقبت کنند و تلاش کنند تا وسایل زندگی آنها را مهیا کنند.


از طرف دیگر آنها نیز با این کارها برگردن

فرزندان خود حق می یابند و فرزندان نیز وظیفه ومسئولیت دارند که به والدین خود احترام بگذارند و ازآنها اطاعت کنند.

پس همان طور که ما حقوقی داریم، مسئول هم هستیم.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

3- مسئولیت یعنی چه ؟ مسئولیت یعنی وظایفی که هر یک از ما به عهده داریم و انتظار می رود آنها را انجام دهیم.

وقتی فردی وظایف و تکالیف خود را خوب انجام می دهد می گویند او فرد مسئولی است.


4-آیا ممکن است کسی مسئولیتی نداشته باشد ؟


افراد در نقش های مختلف،مسئولیت های مختلف دارند. اگر چه ممکن است بعضی افراد مسئولیت های بیشتر یا مهم تری داشته باشند اما هیچ فردی نیست که مسئولیتی نداشته باشد.


5_من در برابر چه چیز و چه کسانی مسئول هستم؟


من در نزد خداوند مسئول هستم.

من نسبت به خودم مسئول هستم.

من نسبت به دیگران مسئول هستم.

من نسبت به محیط زندگی خود و عالم آفرینش مسئول هستم.


6-شما نسبت به اعضای خانواده چه مسئولیتی دارید؟


من در کار های خانه با پدر و مادرم همکاری میکنم


وظایف شخصی خودم را بردوش دیگران نمی گذارم.


از پدر و مادرم اطاعت می کنم و به نصیحت هایشان گوش می دهم؛

چون آنها خوشبختی مرا می خواهند.


من به خواهران و برادرانم کمک و از آنها مراقبتمی نمایم.


می دانم باید به اعضای خانواده ام احترام بگذارم


و هرگز نباید با پدر و مادر با تندی و گستاخیصحبت کنم.


از هر تصمیم یا کاری که باعث ناراحتی آنها میشود خودداری می کنم.


7- شما نسبت به معلمان وهمکلاسی های خود چه مسئولیتی دارید؟


مقررات و نظم کلاس و مدرسه را رعایت می کنم.


در مدرسه همه تلاش می کنند تا من بیاموزم و پیشرفت کنم

_با معلمان و دیگر مسئولان مدرسه با ادب و احترام برخورد می کنم.


به توصیه های معلم گوش می کنم و سعی میکنم درس ها را خوب یاد بگیرم


و تکالیفم را به موقع انجام دهم. با هم کلاسی هایم مهربان هستم و به آنها کمک می کنم.


از اموال عمومی مدرسه که متعلق به همه است محافظت می کنم.


8- شما نسبت به اعضای جامعه  چه مسئولیتی دارید؟

_در محل زندگی ام طوری رفتار می کنم که همسایگان آزرده نشوند.


برای حفظ امنیت با اهالی محل و مسئولان همکاری می کنم.


من در برابر خون شهیدانی که برای انقلاباسلامی و دفاع از میهن جان دادند مسئول هستم .


من وظیفه دارم به همراه هم وطنانم برایپیشرفت و آبادانی کشورم تلاش کنم.


#اجتماعی

#درس_2

#سوالات_متن

#بهمراه_پاسخ